Depreme hazırlık, ve sonrası için...
İstanbul Kentsel Dönüşüm Platformu
Platformumuzun ana amacı; yaklaşan İstanbul depremine hazırlık yapmak için "en etkin araç olan kentsel dönüşüm" başta olmak üzere tüm "risk azaltma" tedbirlerini almak hususunda kamu, mal sahibi ve müteahhit üçlüsü arasında sağlıklı ilişkiler/süreçler geliştirmek ve bu süreçleri izleyerek/yöneterek istenen sonuçlara ulaşılmasına yardımcı olacak "yerel bir çalışma ortamı örneği" geliştirmektir. Bu yolla tüm İstanbul ili için önemli bir sinerji yaratılacağı umulmaktadır.
Salt nicelik açısından değil, aynı zamanda nitelik bakımından da bu çok taraflı ve karmaşık konuda hem devlet kurumlarında, hem yerel yönetimlerde ve hem de kişisel ve/veya ticari bir çok çalışmalar hali hazırda yürütülmektedir. Ancak karar verici olarak halkımızın sürekli genişleyen bu bilgilere zamanında ulaşması ve sağlıklı bir değerlendirme yapması çok zor olmaktadır. Platform, tüm tarafların karar alma süreçlerine zaman tasarrufu ve nitelik konularında katkıda bulunmayı amaçlamaktadır.
Dağınıklığı ve bilgi kirliliğini gidermek, daha koordineli çalışmak, tüm süreç ve tarafları daha etkili şekilde bir araya getirebilmek için, faaliyetlerin tanınan ve kabul gören bu tür halkın kendi içinden çıkardığı kurumsal yapılarda ele alınması, "karar alma süreçlerinde güven ortamı" oluşturacaktır.
Bu yollarla, önce ilçe içinde ve ilçeler arasında başlayan bilgi paylaşımı, hızlı bir şekilde yurt genelinden ve Dünya'dan alınabilecek bilginin önünü de açacak ve toplam bilginin sürekli erişilebilir ve güncel kalması sağlanabilecektir. Örneğin sadece kendisinin bu konuda çalıştığını düşünen, yararlı ve farklı bakış açılarına sahip çok kişi vardır ve bunlar birbirlerinden habersiz çalışmaktadır. Bu konuda çalışan tüm kişi, kurum ve kuruluşların bilinir hale gelmesi ve bir araya gelebilmeleri ihtitaç duyulan sinerjiyi oluşturarak, "uzmanlık alanlarında kümelenme" yoluyla daha etkin, hızlı ve nitelikli çalışmalar yapılmasının önünü açacaktır.
İstanbul Kentsel Dönüşüm Platformu'nun kurumsal bir yapıya kavuşması, resmiyet kazanması, gerekli yazışma ve takipleri yapabilmesi, zaman içinde ücretli elemanlar çalıştırabilmesi, maddi-ayni bağışlar alabilmesi ve benzeri gereksinimler için YERDES (Yerel Destek Derneği) resmi/kurumsal çatısı altında kurulmuştur.
Lokasyon:
Amaç:
Yıl:
Nüfus:
Platformun...
Nitelikli Dönüşüm Vizyonu
Bu niteliklerin yanı sıra, kent hafızasına saygılı, mevcut doğal ve tarihi varlıkları makul koruma/kullanma dengesi içinde değerlendiren, olması gereken tarzda bir mahalle kültürü yaratan, insan-hayvan-bitki tüm canlılara şefkatle dokunan, koruyan ve geliştiren, toplumsal faydaları öne çıkaran bir mekansal tasavvuru hayata geçirmek, vizyonumuzun temelini oluşturmaktadır.
Kent kimliğini önemseyen, ancak farklılıklardan oluşan zenginliği de dikkate alarak monotonluktan kaçınan, insanımızı üretime ve iletişime motive eden, çalışırken, dinlenirken ve eğlenirken mutluluk hissettiği bir şehir elde etmek, tüm paydaşların ortak isteği, amacı ve sorumluluğudur.
Platformun...
Araçları
Yönetim-istişare, denetim ve icra kurulları
- Kentsel dönüşümün, risk azaltma faaliyetleri kapsamında deprem riskinden korunmanın en etkili yolu olduğunu anlatır
- Kentsel dönüşümün, salt risk azaltmak/deprem'den korunmak için değil, kalkınmak için de bir mecburiyet haline geldiğini, bunun aynı zamanda bir kalkınma hamlesi, hepimiz için değerli bir yatırım olduğunu anlatır
- Kentsel dönüşümün, salt deprem öncesinde başarılması halinde kazanılacakları değil, başarılamaması halinde kaybedilecekleri de anlatır. Beklemenin/gecikmenin ne kazandırdığının/kaybettirdiğinin muhasebesini yapar, görünür hale getirir
- Süreci "entegre iş programları" oluşturarak takip eder. Üsküdar genelindeki durumdan, mahalle, ada ve mecburi hallerde parsel bazında "planlanan ve gerçekleşen durumun izlenebildiği-haftalık olarak güncellenen" bir iş programı-çizelgesi ile çalışmaları izler. Gerekli aşamaların makul sürelerde gerçekleştirildiğini takip ve teyit eder, olumsuzlukları tesbit ve müdahale eder
- Sürecin hızlı ve etkin bir şekilde gerçekleşmesini sağlar. Süreci tıkayan, yavaşlatan şeyler varsa tesbit eder ve bunları aşmak için alternatif yöntemler geliştirerek mutlaka belirlenecek zamanlarda planlanacak aşamalara ulaşmayı sağlar
- Her konuda şeffaftır ve hesap verebilir
- Tüm iç birimler ve beraber çalışılan harici kurum-kuruluş ve şahıslar arasındaki koordinasyonu sağlar-izler-geliştirir
- Zaman kayıplarını önlemek için "yedekli" çalışır, kişiye özel olumsuzluk durumlarında zaman kaybı oluşmasına izin vermez
- Sistemi sürekli izler-denetler ve aksaklıkları düzeltir, yeni fikir ve yaklaşımları arar-geliştirir ve gerektiğinde süreçleri revize eder
- Uyumsuz, zararlı süreç, kişi, kurum ve kuruluşlara gerekli uyarılarda bulunur, izler ve tedbir alır, gerekirse müdahale eder
- Hedef ve kriterlerini belirler, bunlara ne oranda ulaşıldığını, potansiyellerin yeterince değerlendirildiğini izler ve üzerinde çalışarak geliştirir
- Konuyu siyaset ve kişisel çıkarların üstünde, "bir seferberlik seviyesinde" tutar ve tüm iç yapının ve iş birliği yaptığı ortaklarının/partnerlerinin de bu şekilde davranmasını temin eder, gerekirse uyarır ve/veya iş birliğini sonlandırır. Sürece zarar verecek, hızını ve kalitesini düşürecek durumları bertaraf eder
Çalışma ekipleri
Devlet kurumları ekibi
- Bu konuda inisiyatif alır, mevcut ve geliştirilecek kaynakları en iyi seviyede değerlendirir ve süreçlerin en kısa zamanda gerçekleşmesine destek verir, imkanları akışkan/kullanılabilir hale getirir
- Yetkili bürokrat, memur vb. önemli kişilere hızlı ve etkili ulaşmayı sağlar, sistemi ve insanlarını iyi tanıyan kişilerle birlikte lobi yapar
- Devletin en üst kademelerindeki kişilere ulaşır ve çalışmalarla ilgili bilgi verir, destek ister
- Bakanlıklardan özellikle; çevre ve şehircilik (bağlı birim ve müdürlükleriyle), enerji ve tabii kaynaklar, hazine ve maliye, adalet, iç işleri, kültür ve turizm, milli eğitim, sağlık, sanayi ve teknoloji, tarım ve orman, ulaştırma ve alt yapı bakanlıkları ile ilişkiler geliştirir
- Bakanlıklar dışında da özellikle; AFAD, KIZILAY, DİYANET, STRATEJİ ve BÜTÇE BAŞKANLIĞI ve gerekli görülen diğer başkanlıklar ile ilişkiler geliştirir
- Mümkün olan yetki ve kaynakları ilgili yerlerden talep eder, takip eder, teslim alır ve yerinde kullanılmasını sağlar
- Talep edildiğinde ve/veya ön görülecek rutin süreçlere uygun bir şekilde gerekli makam ve kişilere süreçlerle ilgili bilgi alış verişinde bulunur, sunumlar yapar, raporlar hazırlar, yayınlar
İBB ve İlçe Belediye ekipleri
- İBB ve İlçe Belediyelerinin aşağıdaki birimleriyle ilişki ve takip halindedir
- Belediye başkanı
- Teknik başkan yardımcısı
- Planlama müdürü
- İmar müdürü
- Kentsel dönüşüm müdürü
- Kent konseyi (kentsel dönüşüm komisyonu kurar veya dahil olur
Muhtarlar ekibi
- İlçesindeki tüm muhtarlarla bu konuda iletişim kurar
- Başkan ve yönetim kadrosu görevdeki muhtarlardan oluşur
- Muhtarların bu konuda, görev alanı içindeki insanlarla platformun ilişkisini sağlar ve geliştirir
- Muhtarlıkların bu konudaki kaynaklarını tesbit eder ve geliştirir
- Muhtarlıkların bu konudaki etkinliğini artırıcı çalışmalar yapar, eksiklerini tesbit eder ve giderir
- Ada bazlı dönüşüm gibi "alt topluluklar" kurma ve süreçleri yönetme konularında muhtarlara destek verir
Siyasi partiler ekibi
- Siyasi parti teşkilatları ile bu konuda ilişkiler kurar ve aşağıdaki çalışmaları yapar
- Partilerin (il-ilçe teşkilatları) bünyelerinde "kentsel dönüşüm komisyonu" gibi teşkilat yapısı içinde gerekli birimlerin kurulmasına destek olur, çalışmalarına
destek verir
- Teşkilatları vasıtasıyla üyelerine ulaşmayı ve beraber çalışmayı teşvik eder
Kanaat önderleri ekibi
- İlçenin önde gelen, sözü geçen, etkin insanlarına ulaşır, süreç hakkında bilgi verir ve destek ister
STK, TMMOB, Üniversiteler ekibi
- Konuyla ilgili STK'lar, TMMOB, Üniversiteler vb. kurumlarla ilişkiler kurar
- Hangi kurumun nasıl ve ne kadar destek alışverişinde bulunulabileceğini belirler/takip eder
- İlgili kurumun sürece (tüm taraflar için) verimli bir şekilde katılmasını sağlar/geliştirir
Hukuk ve değerleme ekibi
- Halkı süreçler konusunda genel hukuki hakları bakımından bilgilendirir
- Projeler hazırlandığında ilgili mal sahiplerine karar vermelerinde yardımcı olmak için hukuki bilgi verir
- Değerleme konularında mal sahiplerinin bilgi sahibi olmalarını sağlar, hızlı ve güvenli kararlar vermelerine yardımcı olur
Teknik insanlar ekibi
- Plan-proje ve süreçlerin planlanması çalışmalarının aşağıdaki niteliklere sahip kişilerce yapılmasını sağlar. Bu konularda "akademisyen, serbest meslek
sahibi ayrımı yapmaksızın" katkısı olan herkese açık olur
- Mimar, iç mimar, peyzaj mimarı, eski eser uzmanı (İstanbul'da çok sayıda eski eser bulunmaktadır,inşaat mühendisi, şehir plancısı, endüstri
mühendisi, harita mühendisi, elektrik mühendisi, makine mühendisi, jeoloji mühendisi, sosyolog-psikolog, sağlıkçılar-doktor-hemşire, yaşlı bakım uzmanları, özel danışmanlar (yangın, geri dönüşüm, süreç yönetimi ve
inşaat planlama, iş güvenliği vb), güçlendirme uzmanları vb.
- Bu kişiler, yapılacak sözleşmelerle verecekleri katkıların bedelleri
uygulama süreçlerinde ödenmek üzere, başlangıçta gönüllülük ve/veya
cansuyu avans-bedel-ücretlerle çalışabilirler veya tarafların üzerinde anlaştıkları başka yöntemler de geliştirebilirler. Ekip yöneticileri, bu işlerin her yönüyle sağlıklı ilerlediğini denetler
İnşaat ve güçlendirme ekibi
- Müteahhitler ile platform arasında ilişkiler geliştirir. Aynı şeyi aşağıdaki gruplar ile de yapar
- Yapı malzemecileri (beton, demir, seramik, cephe, yalıtım vb.)
- Yapı donatım (kazan, kombi, arıtma, pv panel vb.)
- Yapı tesisat malzemecileri (elektrik, mekanik ve sıhhi tesisat vb.)
- Peyzaj firmaları
- Nakliye ve iş makineleri firmaları
- Yıkım, hafriyat, iksa, kazık ve zeminciler
- Geri dönüşümcüler
Mali işler, muhasebe ve satın alma ekibi
- Ölçek ekonomisinden yararlanarak (her aşamadaki) maliyetleri azaltır
- Hibelerden yararlanır (ulusal-uluslar arası)
- Süreçleri izler ve gerekli ürün veya hizmeti, en uygun zamanda ve en uygun koşullarda temin eder
- Süreçlerin muhasebesini tutar
Medya ekibi
- Ekip başkanları ve yardımcıları, medya yayın kurulunun "doğal üyesi" dirler
- Ağırlıklı olarak İstanbul'un kentsel dönüşümünü, kısmen diğer illerimizin kentsel dönüşümünü ve gerekli gördüğü diğer (üretim, teknoloji, eğitim vb)
destekleyici/tamamlayıcı konuları ele alır. Konuyu sürekli ve etkin bir biçimde
"gündemde tutar"
- Halka, kamu idarecilerine, teknik insanlara ve ticari kuruluşlara özel/uygun bilgilendirilmeler yapar, medya organlarında onlara söz verir, bir araya getirir,
iletişimi artırır
- Dönüşümün salt "deprem odaklı sağlam binalar elde etmek" olmadığı, aynı zamanda "kalkınma odaklı nitelikli yaşam alanları elde etmek" olduğunu anlatır
- Dünya'dan örnekler vererek doğru talebin geliştirilmesine katkı sağlar
- Platformun tanınması ve saygınlık kazanmasına destek olur
- İzleme-ölçme-değerlendirme yapar
- Aylık interaktif e-dergi (Üsküdar'da dönüşüm) yayımlar, Üsküdar çapında dağıtır, mevcut durum ve aylık ilerleme raporlarını da içerecek şekilde gerekli bilgilendirmeler yapar. Bazı sayıları (imkan dahilinde) basılı olarak belirlenmiş nokta ve adreslere teslim edilir
- Haftalık interaktif e-bülten (mahalle ölçeğinde) yayımlar
- Genel iletişimi sağlamak ve gelişmelerden hızlı haberdar olmak ve tüm medya araçlarına ve kurumsal yapıya tek bir noktadan erişebilmek için "web sayfası" kurar ve yönetir
- Sosyal medya araçlarından (youtube, facebook, twitter, watsap, instagram vb.)
faydalanır
- Ulusal medya araçlarına katılım sağlar
- Süreç içinde geliştirilecek diğer medya araçları, mobil uygulamalar vb. geliştirir
- Faaliyetleri yerel'e yayabilmek için, insanların toplanıp, çalışabileceği vb.
hizmetlerin sağlanmasına uygun kapalı ve açık mekanlar temin eder, donatır
- Gerekli nakdi, ayni, fikri ve insan kaynaklarını nitelik ve nicelik anlamda geliştirir
- Platformumuz bünyesinde görev alan kişilerin kullandıkları (ofis, atölye vb.) mekanları değerlendirir
- Destek olmak isteyen kurum, kuruluş, siyasi parti, özel şahıslar vb. tarafından sağlanabilecek her türlü mekan, arsa, arazi vb. kaynağı değerlendirir
Etkinlikler ekibi
- Halkın ilgisini çekmek, farkındalık sağlamak, bu konuların eğitimine katkı vermek, dayanışmayı artırmak vb amaçlarla etkinlikler (yarışmalar, geziler, sohbet ve söyleşiler, panel-konferans ve çalıştaylar) düzenler
Platformun...
Yol Haritası
Halkımız, aşağıda önerdiğimiz yol haritası içindeki tüm iş kalemlerinin "kamu tarafından" karşılanacağını düşünmektedir. Ancak bu süreçler çok karmaşık ve büyük hacimli olduklarından, kamunun tek başına bunları yapabilmesi çok mümkün görünmemektedir. Bakanlık ve belediyelerimizin mevcut yapılanmaları bu ölçekte projeler üretmeye değil, üretilecek projeleri kontrol etmeye yöneliktir ki kamunun asli görevi de zaten "denetim"dir. İstanbul gibi "mega hacimde yapı stoğuna sahip" bir şehrin dönüşümünü, sadece kamu eliyle planlamak hem teknik açıdan mümkün olamayacak hem de insanımız bunu bir "dayatma" olarak algılayacak ve karşı koyacaktır. İnsanlar, sadece kendilerine danışılarak, fikirleri alınarak, hassasiyetleri gözetilerek ve en önemlisi "kendilerini planlamanın içinde görerek" yapılan çalışmalara destek vereceklerdir.
- adım : Mahalle düzeyinde kurumsallaşmak;
- adım : Ada bazında yönetim kurulları oluşturmak;
- adım : Yönetim kurullarına yetki vermek;
- adım : Yönetişim ve hizmet giderleri için bütçe oluşturmak;
- adım : Belediye ile protokoller yapmak;
- adım : Gayrı resmi acil durum tespitleri yapmak;
- adım : Ada bazlı özel projeler hazırlamak;
- adım : Mimari avan projeler hazırlamak;
- adım : Ruhsat projeleri hazırlamak;
- adım: Finansman sağlamak;
- adım: Süreci tamamlamak;
Sonuç olarak; önerdiğimiz yol haritasında da yer yer açıkladığımız üzere; kentsel dönüşümün önündeki en büyük engel, "sadece finansal değil, aynı zamanda bilgi, iletişim ve güven eksikliği" sorunudur. Bilgi eksik ise öğrenilir, finans gerekirse bulunur, kanun eksik ise çıkarılır, yönetmelik hatalı ise revize edilir. Ancak bunlar sadece hep beraber çalışılarak yapılabilir. Bu ölçekte büyük bir meselenin çözümünü paydaşlar diğerlerinden beklememeli, herkes üzerine düşeni bilmeli ve bu yönde gayret göstermelidir.