Depreme hazırlık, ve sonrası için...

İstanbul Kentsel Dönüşüm Platformu

Platformumuzun ana amacı; yaklaşan İstanbul depremine hazırlık yapmak için "en etkin araç olan kentsel dönüşüm" başta olmak üzere tüm "risk azaltma" tedbirlerini almak hususunda kamu, mal sahibi ve müteahhit üçlüsü arasında sağlıklı ilişkiler/süreçler geliştirmek ve bu süreçleri izleyerek/yöneterek istenen sonuçlara ulaşılmasına yardımcı olacak "yerel bir çalışma ortamı örneği" geliştirmektir. Bu yolla tüm İstanbul ili için önemli bir sinerji yaratılacağı umulmaktadır.

Salt nicelik açısından değil, aynı zamanda nitelik bakımından da bu çok taraflı ve karmaşık konuda hem devlet kurumlarında, hem yerel yönetimlerde ve hem de kişisel ve/veya ticari bir çok çalışmalar hali hazırda yürütülmektedir. Ancak karar verici olarak halkımızın sürekli genişleyen bu bilgilere zamanında ulaşması ve sağlıklı bir değerlendirme yapması çok zor olmaktadır. Platform, tüm tarafların karar alma süreçlerine zaman tasarrufu ve nitelik konularında katkıda bulunmayı amaçlamaktadır.

Dağınıklığı ve bilgi kirliliğini gidermek, daha koordineli çalışmak, tüm süreç ve tarafları daha etkili şekilde bir araya getirebilmek için, faaliyetlerin tanınan ve kabul gören bu tür halkın kendi içinden çıkardığı kurumsal yapılarda ele alınması, "karar alma süreçlerinde güven ortamı" oluşturacaktır.

Bu yollarla, önce ilçe içinde ve ilçeler arasında başlayan bilgi paylaşımı, hızlı bir şekilde yurt genelinden ve Dünya'dan alınabilecek bilginin önünü de açacak ve toplam bilginin sürekli erişilebilir ve güncel kalması sağlanabilecektir. Örneğin sadece kendisinin bu konuda çalıştığını düşünen, yararlı ve farklı bakış açılarına sahip çok kişi vardır ve bunlar birbirlerinden habersiz çalışmaktadır. Bu konuda çalışan tüm kişi, kurum ve kuruluşların bilinir hale gelmesi ve bir araya gelebilmeleri ihtitaç duyulan sinerjiyi oluşturarak, "uzmanlık alanlarında kümelenme" yoluyla daha etkin, hızlı ve nitelikli çalışmalar yapılmasının önünü açacaktır.

İstanbul Kentsel Dönüşüm Platformu'nun kurumsal bir yapıya kavuşması, resmiyet kazanması, gerekli yazışma ve takipleri yapabilmesi, zaman içinde ücretli elemanlar çalıştırabilmesi, maddi-ayni bağışlar alabilmesi ve benzeri gereksinimler için YERDES (Yerel Destek Derneği) resmi/kurumsal çatısı altında kurulmuştur.

Lokasyon:
İSTANBUL
Amaç:
Deprem ve Çağdaş Gereksinimler Temelli Kentsel Dönüşüm
Yıl:
2021
Nüfus:
16.034.511 kişi (2022-TÜİK)
Image

Platformun...

Nitelikli Dönüşüm Vizyonu

Bu niteliklerin yanı sıra, kent hafızasına saygılı, mevcut doğal ve tarihi varlıkları makul koruma/kullanma dengesi içinde değerlendiren, olması gereken tarzda bir mahalle kültürü yaratan, insan-hayvan-bitki tüm canlılara şefkatle dokunan, koruyan ve geliştiren, toplumsal faydaları öne çıkaran bir mekansal tasavvuru hayata geçirmek, vizyonumuzun temelini oluşturmaktadır. 

Kent kimliğini önemseyen, ancak farklılıklardan oluşan zenginliği de dikkate alarak monotonluktan kaçınan, insanımızı üretime ve iletişime motive eden, çalışırken, dinlenirken ve eğlenirken mutluluk hissettiği bir şehir elde etmek, tüm paydaşların ortak isteği, amacı ve sorumluluğudur.

Platformun...

Araçları

Yönetim-istişare, denetim ve icra kurulları

- Kentsel dönüşümün, risk azaltma faaliyetleri kapsamında deprem riskinden korunmanın en etkili yolu olduğunu anlatır
- Kentsel dönüşümün, salt risk azaltmak/deprem'den korunmak için değil, kalkınmak için de bir mecburiyet haline geldiğini, bunun aynı zamanda bir kalkınma hamlesi, hepimiz için değerli bir yatırım olduğunu anlatır
- Kentsel dönüşümün, salt deprem öncesinde başarılması halinde kazanılacakları değil, başarılamaması halinde kaybedilecekleri de anlatır. Beklemenin/gecikmenin ne kazandırdığının/kaybettirdiğinin muhasebesini yapar, görünür hale getirir
- Süreci "entegre iş programları" oluşturarak takip eder. Üsküdar genelindeki durumdan, mahalle, ada ve mecburi hallerde parsel bazında "planlanan ve gerçekleşen durumun izlenebildiği-haftalık olarak güncellenen" bir iş programı-çizelgesi ile çalışmaları izler. Gerekli aşamaların makul sürelerde gerçekleştirildiğini takip ve teyit eder, olumsuzlukları tesbit ve müdahale eder
- Sürecin hızlı ve etkin bir şekilde gerçekleşmesini sağlar. Süreci tıkayan, yavaşlatan şeyler varsa tesbit eder ve bunları aşmak için alternatif yöntemler geliştirerek  mutlaka belirlenecek zamanlarda planlanacak aşamalara ulaşmayı sağlar 
- Her konuda şeffaftır ve hesap verebilir
- Tüm iç birimler ve beraber çalışılan harici kurum-kuruluş ve şahıslar arasındaki koordinasyonu sağlar-izler-geliştirir
 - Zaman kayıplarını önlemek için "yedekli" çalışır, kişiye özel olumsuzluk durumlarında zaman kaybı oluşmasına izin vermez
- Sistemi sürekli izler-denetler ve aksaklıkları düzeltir, yeni fikir ve yaklaşımları arar-geliştirir ve gerektiğinde süreçleri revize eder
- Uyumsuz, zararlı süreç, kişi, kurum ve kuruluşlara gerekli uyarılarda bulunur, izler ve tedbir alır, gerekirse müdahale eder
- Hedef ve kriterlerini belirler, bunlara ne oranda ulaşıldığını, potansiyellerin yeterince değerlendirildiğini izler ve üzerinde çalışarak geliştirir
- Konuyu siyaset ve kişisel çıkarların üstünde, "bir seferberlik seviyesinde" tutar ve tüm iç yapının ve iş birliği yaptığı ortaklarının/partnerlerinin de bu şekilde davranmasını temin eder, gerekirse uyarır ve/veya iş birliğini sonlandırır. Sürece zarar verecek, hızını ve kalitesini düşürecek durumları bertaraf eder

Çalışma ekipleri 
   Devlet kurumları ekibi
   
- Bu konuda inisiyatif alır, mevcut ve geliştirilecek kaynakları en iyi seviyede değerlendirir ve süreçlerin en kısa zamanda gerçekleşmesine destek verir, imkanları akışkan/kullanılabilir hale getirir
   - Yetkili bürokrat, memur vb. önemli kişilere hızlı ve etkili ulaşmayı sağlar, sistemi ve insanlarını iyi tanıyan kişilerle birlikte lobi yapar
   - Devletin en üst kademelerindeki kişilere ulaşır ve çalışmalarla ilgili bilgi verir, destek ister
   - Bakanlıklardan özellikle; çevre ve şehircilik (bağlı birim ve müdürlükleriyle), enerji ve tabii kaynaklar, hazine ve maliye, adalet, iç işleri, kültür ve turizm, milli eğitim, sağlık, sanayi ve teknoloji, tarım ve orman, ulaştırma ve alt yapı bakanlıkları ile ilişkiler geliştirir
  - Bakanlıklar dışında da özellikle; AFAD, KIZILAY, DİYANET, STRATEJİ ve BÜTÇE BAŞKANLIĞI ve gerekli görülen diğer başkanlıklar ile ilişkiler geliştirir
  - Mümkün olan yetki ve kaynakları ilgili yerlerden talep eder, takip eder, teslim alır ve yerinde kullanılmasını sağlar
  - Talep edildiğinde ve/veya ön görülecek rutin süreçlere uygun bir şekilde gerekli makam ve kişilere süreçlerle ilgili bilgi alış verişinde bulunur, sunumlar yapar, raporlar hazırlar, yayınlar

  İBB ve İlçe Belediye ekipleri
  -
İBB ve İlçe Belediyelerinin aşağıdaki birimleriyle ilişki ve takip halindedir
         - Belediye başkanı
         - Teknik başkan yardımcısı
         - Planlama müdürü
         - İmar müdürü
         - Kentsel dönüşüm müdürü
         - Kent konseyi (kentsel dönüşüm komisyonu kurar veya dahil olur

  Muhtarlar ekibi
         - İlçesindeki tüm muhtarlarla bu konuda iletişim kurar
         - Başkan ve yönetim kadrosu görevdeki muhtarlardan oluşur
         - Muhtarların bu konuda, görev alanı içindeki insanlarla platformun ilişkisini                 sağlar ve geliştirir
         - Muhtarlıkların bu konudaki kaynaklarını tesbit eder ve geliştirir
         - Muhtarlıkların bu konudaki etkinliğini artırıcı çalışmalar yapar, eksiklerini                   tesbit eder ve giderir
         - Ada bazlı dönüşüm gibi "alt topluluklar" kurma ve süreçleri yönetme                         konularında muhtarlara destek verir

  Siyasi partiler ekibi
         -
Siyasi parti teşkilatları ile bu konuda  ilişkiler kurar ve aşağıdaki çalışmaları               yapar
         - Partilerin (il-ilçe teşkilatları) bünyelerinde "kentsel dönüşüm komisyonu" gibi            teşkilat yapısı içinde gerekli birimlerin kurulmasına destek olur, çalışmalarına
          destek verir
        - Teşkilatları vasıtasıyla üyelerine ulaşmayı ve beraber çalışmayı teşvik eder

  Kanaat önderleri ekibi
        - İlçenin önde gelen, sözü geçen, etkin insanlarına ulaşır, süreç hakkında bilgi              verir ve destek ister

  STK, TMMOB, Üniversiteler ekibi
        - Konuyla ilgili STK'lar, TMMOB, Üniversiteler vb. kurumlarla ilişkiler kurar
        - Hangi kurumun nasıl ve ne kadar destek alışverişinde bulunulabileceğini                    belirler/takip eder
        - İlgili kurumun sürece (tüm taraflar için) verimli bir şekilde katılmasını                        sağlar/geliştirir

  Hukuk ve değerleme ekibi
        - Halkı süreçler konusunda genel hukuki hakları bakımından bilgilendirir
        - Projeler hazırlandığında ilgili mal sahiplerine karar vermelerinde yardımcı                  olmak için hukuki bilgi verir                                   
        - Değerleme konularında mal sahiplerinin bilgi sahibi olmalarını sağlar, hızlı ve              güvenli kararlar vermelerine yardımcı olur

  Teknik insanlar ekibi
        - Plan-proje ve süreçlerin planlanması çalışmalarının aşağıdaki niteliklere sahip            kişilerce yapılmasını sağlar. Bu konularda "akademisyen, serbest meslek
          sahibi ayrımı yapmaksızın" katkısı olan herkese açık olur
        - Mimar, iç mimar, peyzaj mimarı, eski eser uzmanı (İstanbul'da çok sayıda                  eski  eser bulunmaktadır,inşaat mühendisi, şehir plancısı, endüstri
          mühendisi, harita mühendisi, elektrik mühendisi, makine mühendisi,                        jeoloji mühendisi, sosyolog-psikolog, sağlıkçılar-doktor-hemşire, yaşlı bakım              uzmanları, özel danışmanlar (yangın, geri dönüşüm, süreç yönetimi ve
          inşaat planlama, iş güvenliği vb), güçlendirme uzmanları vb.
        - Bu kişiler, yapılacak sözleşmelerle verecekleri katkıların bedelleri
          uygulama süreçlerinde ödenmek üzere, başlangıçta gönüllülük ve/veya
          cansuyu avans-bedel-ücretlerle çalışabilirler veya tarafların üzerinde                          anlaştıkları başka yöntemler de geliştirebilirler. Ekip yöneticileri, bu işlerin her            yönüyle sağlıklı ilerlediğini denetler

   İnşaat ve güçlendirme ekibi
       - Müteahhitler ile platform arasında ilişkiler geliştirir. Aynı şeyi aşağıdaki gruplar           ile de yapar
       - Yapı malzemecileri (beton, demir, seramik, cephe, yalıtım vb.)
       - Yapı donatım (kazan, kombi, arıtma, pv panel vb.)
       - Yapı tesisat malzemecileri (elektrik, mekanik ve sıhhi tesisat vb.)
       - Peyzaj firmaları
       - Nakliye ve iş makineleri firmaları
       - Yıkım, hafriyat, iksa, kazık ve zeminciler
       - Geri dönüşümcüler

   Mali işler, muhasebe ve satın alma ekibi
       - Ölçek ekonomisinden yararlanarak (her aşamadaki) maliyetleri azaltır
       - Hibelerden yararlanır (ulusal-uluslar arası)
       - Süreçleri izler ve gerekli ürün veya hizmeti, en uygun zamanda ve en uygun             koşullarda temin eder
       - Süreçlerin muhasebesini tutar

   Medya ekibi
       - Ekip başkanları ve yardımcıları, medya yayın kurulunun "doğal üyesi" dirler
       - Ağırlıklı olarak İstanbul'un kentsel dönüşümünü, kısmen diğer illerimizin                   kentsel dönüşümünü ve gerekli gördüğü diğer (üretim, teknoloji, eğitim vb)
         destekleyici/tamamlayıcı konuları ele alır. Konuyu sürekli ve etkin bir biçimde
         "gündemde tutar"
       - Halka, kamu idarecilerine, teknik insanlara ve ticari kuruluşlara özel/uygun               bilgilendirilmeler yapar, medya organlarında onlara söz verir, bir araya getirir,
         iletişimi artırır
       - Dönüşümün salt "deprem odaklı sağlam binalar elde etmek" olmadığı, aynı               zamanda "kalkınma odaklı nitelikli yaşam alanları elde etmek" olduğunu anlatır
       - Dünya'dan örnekler vererek doğru talebin geliştirilmesine katkı sağlar
       - Platformun tanınması ve saygınlık kazanmasına destek olur
       - İzleme-ölçme-değerlendirme yapar
       - Aylık interaktif e-dergi (Üsküdar'da dönüşüm) yayımlar, Üsküdar çapında                   dağıtır, mevcut durum ve aylık ilerleme raporlarını da içerecek şekilde gerekli             bilgilendirmeler yapar. Bazı sayıları (imkan dahilinde) basılı olarak belirlenmiş             nokta ve adreslere teslim edilir
       - Haftalık interaktif e-bülten (mahalle ölçeğinde) yayımlar
       - Genel iletişimi sağlamak ve gelişmelerden hızlı haberdar olmak ve tüm medya           araçlarına ve kurumsal yapıya tek bir noktadan erişebilmek için "web sayfası"             kurar ve yönetir
       - Sosyal medya araçlarından (youtube, facebook, twitter, watsap, instagram vb.)
         faydalanır
       - Ulusal medya araçlarına katılım sağlar
       - Süreç içinde geliştirilecek diğer medya araçları, mobil uygulamalar vb. geliştirir

   Kaynak geliştirme ekibi
       - Faaliyetleri yerel'e yayabilmek için, insanların toplanıp, çalışabileceği vb.       
         hizmetlerin sağlanmasına uygun kapalı ve açık mekanlar temin eder, donatır
       - Gerekli nakdi, ayni, fikri ve insan kaynaklarını nitelik ve nicelik anlamda                   geliştirir
       - Platformumuz bünyesinde görev alan kişilerin kullandıkları (ofis, atölye vb.)               mekanları değerlendirir
       - Destek olmak isteyen kurum, kuruluş, siyasi parti, özel şahıslar vb. tarafından           sağlanabilecek her türlü mekan, arsa, arazi vb. kaynağı değerlendirir

   Etkinlikler ekibi
       - Halkın ilgisini çekmek, farkındalık sağlamak, bu konuların eğitimine katkı vermek, dayanışmayı artırmak vb amaçlarla etkinlikler (yarışmalar, geziler, sohbet ve söyleşiler, panel-konferans ve çalıştaylar) düzenler
Image
Image

Platformun...

Yol Haritası

Açıklama :
Halkımız, aşağıda önerdiğimiz yol haritası içindeki tüm iş kalemlerinin "kamu tarafından" karşılanacağını düşünmektedir. Ancak bu süreçler çok karmaşık ve büyük hacimli olduklarından, kamunun tek başına bunları yapabilmesi çok mümkün görünmemektedir. Bakanlık ve belediyelerimizin mevcut yapılanmaları bu ölçekte projeler üretmeye değil, üretilecek projeleri kontrol etmeye yöneliktir ki kamunun asli görevi de zaten "denetim"dir. İstanbul gibi "mega hacimde yapı stoğuna sahip" bir şehrin dönüşümünü, sadece kamu eliyle planlamak hem teknik açıdan mümkün olamayacak hem de insanımız bunu bir "dayatma" olarak algılayacak ve karşı koyacaktır. İnsanlar, sadece kendilerine danışılarak, fikirleri alınarak, hassasiyetleri gözetilerek ve en önemlisi "kendilerini planlamanın içinde görerek" yapılan çalışmalara destek vereceklerdir.
Bu çalışmalar, en sağlıklı olarak özel sektör tarafından, halkın katılımı ve kamunun denetimi ile yapılabilir.
Diğer taraftan kamunun plan-proje vb. konularında üretim yapma  yetkisi elbette vardır, ancak karşı karşıya kaldığımız ölçek itibariyle bunu yapabilmesi için tüm özel sektörü deyim yerindeyse "işe alması" gerekecektir. Platformumuz da aslında "dolaylı yoldan ve halk katılımını da sağlayarak" bunu yapmak istemektedir.     
  1. adım : Mahalle düzeyinde kurumsallaşmak;
Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı  2019-2023 yılları arasında uygulamaya koyduğu 11. Kalkınma planı’nın 677. Maddesinde ‘’Mekansal planlama sistemi, merkezi kuruluşlarla işbirliği içerisinde belirlenen ilke ve kurallar çerçevesinde, mahalle düzeyinde etkili katılım mekanizmalarını, izleme ve denetleme süreçlerini içerecek şekilde geliştirilecek; planlama ve uygulamaların mahalli idareler tarafından yapılması esas olacaktır, denilmektedir. Bu nedenle tam da kalkınma planının amacına uygun olacak şekilde oluşturulan platformumuza destek verilerek, Belediye Başkanlığınızın katkıları ile Üsküdar’ımızda kentsel dönüşümün gerçekleştirilmesi sağlanmalıdır. Bu kurumsallaşma, muhtarlarımız üzerinden gerçekleştirilecektir.
  1. adım : Ada bazında yönetim kurulları oluşturmak;
Bize göre ‘’Mahalle düzeyinde etkili katılım mekanizmaları ‘’, her mahallenin muhtarlık kurumunun başkanlık ettiği ve yapı adalarının (büyüklüğüne göre bina yöneticisi/delege ile temsil edildiği) "ada bazında  yönetim kurulları’’ile oluşacaktır. Bu kurullar, mal sahipleri tarafından seçileceğinden çoğunluğu temsil edecek, böylece kentsel dönüşümün, daha şeffaf, güvenli ve hızlı bir şekilde sonuçlandırılması sağlanacaktır.
  1. adım : Yönetim kurullarına yetki vermek;
Oluşturulacak ada bazlı yönetim kurulları, dönüşüm için gerekli adımları atacak, konuyu takip edecek ve mülk sahiplerini gelişmelerden haberdar edeceklerdir. Bina bazında apartman yöneticilerinin karar defterlerine dönüşüm konusunda yapılacak çalışmalara katılımı oy birliği veya en azından oy çokluğu ile almalarını sağlayacaklardır. Bir yapı adasını oluşturan yapıların her birinin, en azından oy çokluğu ile alacağı dönüşüm çalışmalarına katılım kararlarının tamamlanması ile artık malikler arasında çalışmaların başlaması yönünde hukuki bir süreç ve mal sahiplerini temsil yetkisi doğmuş olacaktır. Bu nokta, hukukun doğduğu ilk adım olacaktır. Temsil yetkisi sınırlı olacak, nihai kararı yine sonuçta mal sahipleri verecektir. Belediye Başkanlığının desteği, gözetim ve denetimi altında, Muhtarlığın başkanlık edeceği her ada bazlı yönetim kurulu, bu süreç ile kurulmuş olacak, bu süreci tamamlayamamış yapı adaları için (süreç tamamlanana kadar) herhangi bir çalışma başlatılmayacaktır.
  1. adım : Yönetişim ve hizmet giderleri için bütçe oluşturmak;
Yapıların olası bir depremdeki risk durumunu gösterecek acil durum tespitleri, mimari konsept ve avan çalışmalar, gerektiğinde kısmi zemin etütleri yapılması, mülk sahiplerinin karar vermelerinde adaletli bir yöntem olarak değerleme hizmetleri gibi desteklerin alınması, süreçte ortaya çıkabilecek katılımı riske sokan hukuki süreçler için avukatlık hizmetleri, eski eser ve tabiat varlıkları ile ilgili çalışmalar v.b giderlerin karşılanması için "öncelikle kamu kaynaklarından sağlanmaya çalışılacak asgari-cansuyu bedeller" ilgili yapı adası için açılacak banka hesabına yatırılacaktır. Bu giderlere, Belediye başkanlığının mevzuatın verdiği tüm yetki ve sorumlulukları sonuna kadar kullanılarak, araç, personel ve maddi destek sağlayacağını, gücünü aşan hususlarda ise devletimizin ilgili kurumlarından destek isteyeceğini/aracılık edeceğini umuyoruz. Tüm bunların yeterli gelmemesi halinde ise en son çare ve "tamamlayıcı destek olarak" mal sahiplerinin katkılarına başvurulacaktır. Bu süreçlerde mal sahiplerine zorlama yapılmayacak, ancak belirlenen ve gerekli asgari bütçe oluşana kadar çalışmalar başlatılmayacaktır.
  1. adım : Belediye ile protokoller yapmak;
Her yapı adasının gereksinimleri farklı olacağından, belirlenecek tahmini bütçeler ve konular da farklı olacaktır. Bu konularda, muhtarlıklar üzerinden, oluşan tüm ada bazlı yönetim kurulları ve gereksinimleri için Belediye Başkanlığı'ndan, lojistik, teknik ve mümkün olan mali desteklerin sağlanması konusunda protokoller yapılacaktır. Belediye, orta ve büyük ölçekte çalışma, toplantı ve sunumlar için salonlar tahsis edecek, mal sahiplerinin konular ve süreçler hakkında yeterince ve düzenli bir şekilde bilgilendirilmelerine yardımcı olacaktır. Belediyelerin bu süreçlere aktif destekler vermesi, vatandaş nezdinde de olumlu bir karşılık bulacak, mevcut güvensizliği ortadan kaldıracak, kentsel dönüşümün hızlı bir şekilde gerçekleşmesine katkı sağlayacaktır.
  1. adım : Gayrı resmi acil durum tespitleri yapmak;
En acil çalışma, büyük bir deprem olmaksızın dahi kendi kendine yıkılma riski taşıyan yapıların ivedilikle tespiti olacaktır. Bu konu en acil yapılması gereken çalışmalardan biri olduğu halde halk nezdinde kabul görmemiştir. Sebebi ise bu tespitleri bakanlıkça yetkilendirilmiş resmi "riskli bina raporu" çalışmalarıyla yapmak, eğer yapı riskli çıkarsa (ki büyük oranda riskli çıkmaktadır) yapıyı önlenemez ve durdurulamaz bir şekilde 2+1 ay içinde yıkım sürecine sokması, vatandaşa düşünecek, alternatif arayacak, karar verecek, kendi aralarında uzlaşacak vb. süreleri bırakmamasıdır. İnsanımız, kendisini çıkmaza sokacağı endişesi ile bu yola girmektense gerçeklerle yüzleşmeyi erteleme ve zamanla düşünceleri "belki binam sağlamdır, bir şey olmaz" şeklinde evrilerek bu tehlikeli bekleyişe alışmakta, bir çözüm aramayı bırakmaktadır. Burada yapılması gereken, bu tesbitleri "alternatif yollarla" yapmak, vatandaşın kendi yapısının durumunu "gayrıresmi de olsa gerçeği görebileceği güvenilir mahrem raporlarla ve yıkım sürecini başlatmadan" öğrenmesini sağlamaktır. Zaten bu durumu öğrendikten sonra sorumluluğu kendisi alacak ve çözüm çabalarına girişecek, beklemeyecektir. Resmi tesbitler, tüm hazırlıklar tamamlandıktan, taraflar uzlaştıktan sonra kamu yardımlarından yararlanmak için yapılmalıdır. Ancak bu süreçler çok uzayabilir ve bu süreler zarfında yıkıcı depremler yaşanabileceğinden, riskli olduğu gayrı resmi olarak tesbit edilmiş yapılar için "güçlendirme seçenekleri" değerlendirilmelidir. Güçlendirme seçenekleri, bir çok sürecin atlanabilmesi bakımından kentsel dönüşüm seçeneğine göre çok daha hızlı ve ekonomik olabileceğinden, bu konuda maliyet düşürücü yöntemlerle halkımızın tüm süreçler içinde de can ve mal güvenliği sağlanabilecektir.     
  1. adım : Ada bazlı özel projeler hazırlamak;
Kentsel dönüşümde parsel bazlı yaklaşımlarla arzulanan ve günümüz gereksinimlerini karşılayan sonuçlar üretilememektedir. Hazırlanacak dönüşüm projelerinde, başta ilçenin ve mahallenin mevcut mimari, tarihi, sosyal ve kültürel dokusu dikkate alınarak, üst ölçekli planlar ile uyumlu olmak ve "bütüncül olarak ele alınmak kaydıyla ada bazında dönüşüm" yaklaşımıyla üretilecek konsept projelerin, malikler ve Belediye Başkanlığı ile istişare edilmek suretiyle geliştirilmesi ve her bir ada için ayrı projeler üretilmesi sağlanacaktır. Bu projelerin, otopark, sosyal ve yeşil alanlar gibi temel gereksinimlerin yanında, engelli ulaşım ve erişimi, enerji ve su tasarrufu gibi niteliklere sahip olması gözetilecek, dönüşümün, güvenli yaşam alanları üretmenin yanında aynı zamanda "nitelikli" olması da sağlanacaktır.
  1. adım : Mimari avan projeler hazırlamak;
Bir yapı adasında bulunan mülk sahiplerinin, yapılacak çalışmalara onay verebilmeleri için, o çalışmalar hakkında yeterince bilgilendirilmeleri gerekir. Bu da önce "mimari konsept" ve ardından her bir mülk sahibinin kendi mülkü için ön görülen "mevcut durum-dönüşüm sonrası durum" kıyaslamasını yapabileceği "mimari  avan proje" lerin hazırlanması ile mümkündür. Bu çalışmalar, mülk sahiplerinin hem kendi aralarında hem de belediye ile uzlaşmalarını sağlayacak, üzerinde istişare edilecek bir altlık teşkil edecektir. Mülk sahiplerinin üzerinde yeterli oranda uzlaşı sağladığı ve belediyenin de beklentilerinin karşılandığı mimari avan projeler, hukukun doğduğu ikinci adım olacaktır.
  1. adım : Ruhsat projeleri hazırlamak;
Tüm paydaşların üzerinde mutabık kaldığı, avan proje esas alınarak, ruhsat projeleri hazırlanacaktır. Bu aşamada Belediye'nin kontrol ve onay bekleyen proje yığılmalarının önüne geçebilmesi ve uygulama süreçlerine yol verilebilmesi için "büyük miktarda geçici/kalıcı ilave istihdam" gibi tedbirler alacağını ön görüyoruz.
  1. adım: Finansman sağlamak;
Mal sahiplerinin uzlaştığı, kamunun da onay ve ruhsat verdiği uygulanmaya hazır, günümüz ve yakın geleceğimizin ihtiyaçlarına cevap verecek bir yaşam vaat eden nitelikli kentsel dönüşüm projelerinin finansmanı da çok daha kolay olacaktır. Ada bazındaki uygulama projeleri, kamunun da yardımı ile uygulama aşamalarında daha büyük ölçekte satın almalar yapılarak ölçek ekonomisi yoluyla maliyetlerin büyük ölçüde düşürülebilmesini sağlayacaktır. Aynı şekilde, ada bazlı uygulamalarda, gözetilmesi gereken "şehircilik ve planlama gereksinimleri" de daha rahat karşılanabileceğinden, dönüşüm finansmanına katkı da bulunacak imar esneklikleri/avantajları ilçe belediyemiz (ve gerekirse büyükşehir belediyemiz) tarafından sağlanabilecektir.  Nitelikli dönüşümün sağlayacağı ilave faydalar nedeniyle, ulusal ve uluslar arası fon ve desteklerden de yararlanmak mümkün olacak ve sonuçta mülk sahiplerine düşecek maliyetler oldukça azalacaktır. Ki bu maliyetlerin de, sağlanacak tasarruflar nedeniyle 15-20 yıl içinde tekrar mülk sahiplerine ve uzun vade de ise daha fazlasının hem mülk sahipleri ve hem de kamuya geri döneceğine, bu şekilde yapılacak nitelikli bir dönüşümün "bir finansman sorunu olarak değil, bir kalkınma yatırımı olarak görülmesi gerektiğine" inanıyoruz. 
  1. adım: Süreci tamamlamak;
Yukarıda özetlediğimiz aşamalar tüm paydaşların iyi niyetli ve özverili çalışmaları ve başta Belediye Başkanlığı olmak üzere, ilgili kişi ve kurumların desteği ile tamamlanarak, riskli yapıların bir an önce yıkılıp yerine yeni ve daha nitelikli yapıların yapılması sağlanmış olacaktır.  Tüm süreçlerde karşılaşılabilecek olası uzlaşmazlık durumlarında, gerekli olması halinde imar planı ve/veya proje tadilatları yapılabilecek, bu konuda il ve ilçe Belediyelerimiz gerekli kolaylığı sağlayacaklardır. Uyuşmazlıkların çözümü için alternatifler üzerinde çalışıldığı halde de bir sonuç elde edilemez ise; süreci tıkayan engeller için gerekli hukuki süreçler işletilerek, üzerinde çoğunluğun ittifak ettiği çözüm ile kentsel dönüşümün hızlı ve mutlaka gerçekleşmesi sağlanacak, insanlarımızın yaşadıkları binalar nedeniyle can ve mal kaybı yaşamalarının önüne geçilmiş olacaktır. Bunu yapmak, yasalar tarafından başta Belediyeler olmak üzere ilgili kamu kurumlarına verilmiş bir sorumluluk olup,  bu amaca yönelik her türlü oluşumu desteklemek Belediyelerin ve kamunun görevleri arasındadır.

Sonuç olarak; önerdiğimiz yol haritasında da yer yer açıkladığımız üzere; kentsel dönüşümün önündeki en büyük engel, "sadece finansal değil, aynı zamanda bilgi, iletişim ve güven eksikliği" sorunudur. Bilgi eksik ise öğrenilir, finans gerekirse bulunur, kanun eksik ise çıkarılır, yönetmelik hatalı ise revize edilir. Ancak bunlar sadece hep beraber çalışılarak yapılabilir. Bu ölçekte büyük bir meselenin çözümünü paydaşlar diğerlerinden beklememeli, herkes üzerine düşeni bilmeli ve bu yönde gayret göstermelidir.

Çalışmalarımıza ait...

Görseller